O jogo/brincadeira como zona de possibilidades criativas
Resumo
Palavras-chave
Texto completo:
PDFReferências
AVEDON, Elliot; SUTTON-SMITH, Brian. The study of games. New York: John Wiley & Sons., 1971.
BREDIKYTE, Milda. The zones of proximal development in children’s play. Oulu, Finland: University of Oulu, 2011.
BUDWIG, Nancy; STRAGE, Amy; BAMBERG, Michael. “Mommy, let me play with my friend!”: mechanics and products of peer play. In: MANNING, F. (ed.). The world of play. New York: Leisure Press, 1983, p. 144-159.
DANSKY, Jeffrey L. Play and creativity in young children. In: Blanchard, K. (ed.) The many faces of play. West Point, NY: Leisure Press, 1985, p. 69-79.
DENZIN, Norman K. Playing around with words: humor and post-modern fiction. In: LOY, J. W. (ed.). The paradoxes of play: proceedings of the 6th annual meeting of the association for the antropological study of play. West Point, N.Y.: Leisure Press, 1982, p. 13-24.
EL’KONIN, Daniil B. Symbolics and its functions in the play of children. In: HERRON,
R. E.; SUTTON-SMITH, B. (org.). Child’s play. New York: Ed. John Wiley & Sons, 1971, p. 221-31.
ELKONIN, Daniil B. Psicologia do jogo. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
EL’KONIN, Danill B. Toward the problem of mental development of children. Soviet Psychology, v. 10, n. 3, 1972, p. 225-251.
EUVÉ, François. Pensar a criação como jogo. São Paulo: Paulinas, 2006.
FREIRE, João B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1989.
FREIRE, João B. O Jogo: entre o riso e o choro. Campinas: Autores Associados, 2005.
GOFFMAN, Erving. Fun in games. In: Goffman, E. Encounters: two studies in the sociology of interaction. Indianapolis: Bobbs-Merrill, 2013, p. 15-81.
GRILLO, Rogério M. Mediação semiótica e jogo na perspectiva histórico-cultural em Educação Física escolar. 2018. 356f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação Física. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2018.
GRILLO, Rogério M. Jogo e educação sob o aporte epistemológico da Teoria Histórico-Cultural. Revista Contemporânea de Educação, v. 18, n. 43, p. 318-337, 2023.
HAKKARAINEN, Pentti; BRĖDIKYTĖ, Milda. The zone of proximal development in play and learning. Cultural-Historical Psychology, v. 4, n. 4, p. 2-11, 2008.
HENRIOT, Jacques. Le Jeu. Paris: PUF, 1969.
KARPOV, Y. Development through the lifespan: a neo-vygotskyian approach. In: KOZULIN, A.; GINDIS, B.; AGEYEV, V.; MILLER, S. (Orgs.). Vygotsky’s Educational Theory in Cultural Context. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, p. 138-155.
MAURIRAS-BOUSQUET, Martine. Théorie et pratiques ludiques. Paris: Economica, 1984. (Collection La Vie Psychologique).
MAURIRAS-BOUSQUET, Martine. Un oasis de dicha. El Correo Unesco, p.13-17, mayo 1991.
NEGRINE, Airton. Concepção de jogo em Vygotsky: uma perspectiva psicopedagógica. Revista Movimento, n. 2, p. 6-23, 1995.
OLIVEIRA, Marta K. Vygotsky, aprendizado e desenvolvimento: um processo sócio-histórico. São Paulo Scipione, 2009.
QUEIROZ, Norma L. N.; MACIEL, Diva A.; BRANCO, Angela. Brincadeira e desenvolvimento infantil: um olhar sociocultural construtivista. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 16, n. 34, p. 169-179, 2006.
REGO, Teresa C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
SANDSETER, Ellen B. H. Affordances for risky play in preschool: the importance of features in the play environment. Early Childhood Education Journal, v. 36, p. 439-44, 2009.
SCHWARTZMAN, Helen B. Transformations: anthropology of children’s play. New York: Plenum, 1978.
SMITH, Peter K.; LEWIS, Kathryn. Rough-and-tumble play, fighting, and chasing in nursery school children. Ethology and Sociobiology, v. 6, p. 175-181, 1985.
SUTTON-SMITH, Brian. The games of New Zealand children. Berkeley, CA: University of California Press, 1959.
SUTTON-SMITH, Brian. Toward an anthropology of play. In: STEVENS, Phillips, Jr. (Ed.). Studies in the anthropology of play: papers in memory of B. Allan Tindall: proceedings from the Second Annual Meeting of the Association for the Anthropological Study of Play. West Point, N.Y.: Leisure Press, 1977, p. 222-232.
SUTTON-SMITH, Brian. Play as adaptive potentiation. Sportswissenschaft, v. 5, p. 103-118, 1975.
SUTTON-SMITH, Brian; GERSTMYER, John; MECKLEY, Alice. Playfighting as folkplay amongst preschool children. Western Folklore, v. 47, n. 3, p. 161-76, 1988.
SUTTON-SMITH, Brian. The radical child in children’s folklore. In: ABRAHAMS, R. Fields of folklore: essays in honor of Kenneth S. Goldstein. Bloomington, IN: Trickster Press, 1995, p. 273-278.
TURNER, Victor. Body, brain, and culture. Zygon, v.18, n. 3, p. 221-45, 1983.
VIGOTSKI, Lev S. Imaginação e criação na infância. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
VIGOTSKI, Lev. S. A brincadeira e o seu papel no desenvolvimento psíquico da criança. In: VIGOTSKI, L. S. Psicologia, educação e desenvolvimento: escritos de L. S. Vigotski. São Paulo: Expressão Popular, 2021, p. 209-239.
DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026a2024n54p5-24
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Linha Mestra - Associação de Leitura do Brasil (ALB)
e-ISSN: 1980-9026
DOI: https://doi.org/10.34112/1980-9026
